601. skupina speciálních sil

29. 01. 2004

Chtěl bych vás seznámit s nejelitnější českou jednotkou, která se svou kvalitou vyrovná obdobným jednotkám zahraničních armád, jako jsou americké SEALs nebo britské SAS...

img

HISTORIE

Historie 601. skupiny speciálních sil se začíná utvářet za druhé světové války ve Velké Británii, kde se československý odboj, pod vedením Františka Moravce, začína specializovat na diverzní činnost na území protektorátu Čechy a Morava. Většina výsazených skupin je zpravodajsky zaměřena.

Po válce vzniká na území Čekoslovenska 71. výsadkový prapor. Na jeho vzniku se podílí lidé jako je Paleček. Krzák a Čermota. Prapor se zaměřuje na diverzní činnost.



V roce 1948 v Československu dochází k politickým změnám. Změny se samozřejmě projevují i do výsadkového vojska. Už v roce 1949 je zatčen velitel výsadkových vojsk brigádní generál Karel Paleček a náčelník štábu podplukovník gšt. Rudolf Krzák, kteří jsou odsouzněni za velezradu, nedovolené ozbrojování a sabotáž Košického vládního programu.

Následně je prapor přetvořen z diverzního zaměření na hromadné výsadky, podle vzoru SSSR. Na podzim roku 1952 vzniká 22. výsadková brigáda, kterou tvoří 71.,72.,65. výsadkový prapor a 173.výsadkový dělostřelecký oddíl. Brigáda se stěhuje na Slovensko, dva prapory jsou umístěny v Přešově, třetí v Košicích a dělostřelecký oddíl je umístěn v Sabinově. Početní stavy brigády se blíží ke 3000, ale na Slovenku se jí nedostává materiálu ani financí. Přesto za nějaký čas vzniká v Přešově 22. průzkumný prapor,který je zaměřen na speciální operace. V roce 1955 je brigádě propůjčen čestný název "Banskobystrická" a v roce 1960 se brigáda stěhuje na Moravu,65.výsadkový prapor a 22.průzkumný prapor do Holešova, zbytek brigády do Prostějova. Následující rok se 22.průzkumný prapor se přetváří na 7.výsadkový pluk,jeho hlavním úkolem zůstávají nadále speciální operace a 65. výsadkový prapor se stěhuje do Prostějova.

V noci z 20. na 21. Srpna 1968 začala, obsazením ruziňského letiště,Ruská vojska okupovat Československo. Do Holešova doráží elitní tanková jednotka gardové "železné divize" ze Lvova s průzkumným praporem. Díky včasnému rozkazu velitele pluku Vladimíra Košana jsou v té době kasárny plné výsadkářu. Rusové samozřejmě požadují, aby se výsadkáři vzdali, ovšem výsadkáři požadavky zamítají a dokonce prohlášují, že pokud zaútočí, tak budou jejich tanky roztříleny RPGčky. Díky kvalitě a respektu holešovských výsadkářů, rusové neútočí, ale zbudovávají si tábor poblíž kasáren. Výsadkáři jdou také, na požadevek místního národního výboru, hlídat poštu a některé další instituce ve městě.

Následující noc dostává velitelství pluku rozkaz, aŤ zjistí, kde se nacházejí zadržení českoslovenští představitelé a vypracucí plán k jejich osvobození. První varianta je, že jsou drženi na ruské ambasádě, druhá, že jsou v Polsku. Pro druhou variantu se vypracovává plán, kde se počítá se zmocněním několika letadel, provedením výsadku nad polskem a zpátky by se politici vrátili v malém letadle kopírující terén. Protože holešovská kasárna by byla snadným cílem, vydává velitelství rozkaz vyslat tajně část výsadkářů k Hostýnským vrchům, protože by zde byl lepší terén pro případnou obranu a navíc výsadkáři znají dokonale tuto krajinu protože zde pravidelně trénovali. Plánuje se partický boj. V té době se taktéž opevňují kasárny.

Po obdržení zprávy, že vláda vyjednává pod nátlakem v Moskvě, skonaly veškeré naděje a proto jednotka skládá zbraně. V roce 1969 je zatrest 7. výsadkový pluk rozpuštěn a vojáci, ktěří nejsou propuštěni do zálohy, jsou převeleni do Prostějova. 22. výsadková brigáda je pak zredukována na 22. výsadkový prapor. V roce 1983 je obnovena 22. výsadková brigáda, roku 1987 je založen 43. výsadkový mechanizovaný prapor, který je nástupcem 71. výsadkového praporu.

Po převratu v roce 1989 se struktura jednotky přibližuje obdobným jednotkám armád NATO. V roce 1991 se z brigády stává 22. speciální skupina. V roce 1993 je přejmenována na 6. speciální středisko a v roce 1995 na 6. speciální brigádu. V roce 1999 brigáda obdržela čestný název "generála Moravce" a byla nasazena v rámci operace KFOR, kde byla v prvosledových jednotkách. V roce 2001 vzniká 6. skupina speciálních sil a 10.5. 2002 dostává jednotka svou bojovou zástavu. Od 1.7.2003 je 6. skupina speciálních sil přejmenována na 601. skupinu speciálních sil.


ÚKOLY JEDNOTKY

601. skupina speciálních sil je samostatný druh vojska, který nepodléhá velitelství specializovaných sil, ale přes náčelníka vojenské zpravodajské služby přímo ministru obranu. Skládá se z Velitelství, štábu, bojové a zabezpečovací jednotky. Jednotka je určena k plnění hlavně úkolů strategického významu, kde z rúzných důvodů není možno použít konvenční síly. Jednotka cvičí s obdobnými jednotkami z jiných armád, jako jsou například americké SEALs a britské SAS.

VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ

Uchazeč musí mít lékařské osvědčení se zdravotní klasifikací A, dále musí mít negativní výpis z rejstříku trestu a maturitu. Výběrové řízení probíhá dvoukolovým způsoben. Uchazečí k zabezpečovacím jednotkám absolvují pouze první kolo, které trvá dva dny. Jedná se o běžné armádní přezkoušení fyzické zdatnosti, kde se požaduje dvanáctiminutový běh, shyby, kliky, leh-sedy a plavání na vzdálenost 300 metrů. Uchazeči musí splnit minimálně základní normy své kategorie a dosáhnout celkového počtu 200 bodů. Následuje zhruba pětihodinový psychogický test. Druhé kolo je už desetidenní a je jen pro uchazeče k bojovým jednotkám. První den probíhají úvodní fyzické testy a psychotesty. Druhý den se fasuje vybavení, uchazeči dostanou polní oděv, spací pytel, baret a ostatní výstroj pro plnění úkolů (kromě pevných bot, které si musí uchazeč donést vlastní). Následuje přesun do výcvikového zařízení, kde na uchazeče čekají další fyzické cvičení a běh, prokládaný přenášením břemen a psychotesty. Pak ještě přesuny na 30/40/60 km. Uchazeč nejdřív plní úkoly sám, potom ve dvojici a nakonec ve skupinách, aby se prověřila schopnost vzájemné spolupráce. Samozřejmě i tato část je prokládaná psychotesty. Uchazeć může kdykoliv odstoupit z výběrového řízení a je neustále sledován kvalifikovanými instruktory a lékařem.

Sto bodů fyzické zdatnosti:
-6 shybů na hrazdě
-38 sedů–lehů za minutu
-20 kliků za půl minuty
-uběhnout 2400 metrů za 12 minut
-300 m uplavat za 7 minut

Uchazeč musí získat 200 bodů lepšími výsledky.



VÝCVIK

Po úspěšném přijetí je zájemce začleněn do skupiny speciálního průzkumu nebo skupiny speciálního určení. Výcvik probíhá ve skupině a postupně se zaměřuje na specializaci. Následně dalším vzděláním se stává ze specialisty instruktor.

Možnosti jsou:
-infiltrace - výsadkář/volné pády, výsadkář/tandemové seskoky, potapěč
-hlídka - spojař, zdravotník, ženista, odstřelovač

Lukáš Ruprecht

Komentáře

17.02.2004

sgt.Thomassgt.Thomas
Sorry za tu hrubku: visení ve vzduchu

17.02.2004 pro Petronikuse

sgt.Thomassgt.Thomas
Je vidět, že to nemá cenu ti něco psát. Možná že MiG 29 byly dobrý mašiny, ale co s nima, když ti k nim rusové nedají náhradní díly? Co se týká SU-27 a toho vysení ve vzduchu. Tzv. kobru udělal pilot z ruské?(za boha si nevzpomenu na název)akrobatické skupiny v Hradci na CIAFu i s L-39, kobru udělal i sólista Frecce Tricolori . O visení nemůže být řeč, letadlo se na chvíli zastaví a pak padá. Jinak další tvoje zaručený informace o tom, co prohlásili americký piloti nebudu komentovat. A nevím proč by Raptor měl být mrtvé dítě???

17.02.2004

Petronikus pitiPetronikus piti
4Deph I kdyby armada mela tri (jako ze nema) tak by to stacilo pro vysadek 601. skupiny cca 30 muzu(ve vetsim mnoozstvi se ani nevysazuji. 4Fire NO tak jeste k tomu sestreleni s tim kalachem no tak si myslim ze by to Hokum cvychytal-ma totiz lepsi pancerovani.Potom k te rakete-Take se priklanim k tomu ze by se Hind tomu nevyhnul, ale mohl by pouzit tepelne odvadece-ktere jsou ucinne. K tomu nakupu letadel-Je jasne ze kazdy kdo aspon trochu se o letadla zajima tak by volil nabidku svedu-Amici nam nabizeli F-16, ktere byly zakonzervovany nekde v texasu z nejake posrane rady a jeste k tomu Ackove verze-Kdybychom modernizovali Mig-21 na Mig21 2000 tak by nebyl o toliok horsi jako F-16A. Nabidky Belgicanu a jejich F-16 uz byly prijatelnejsi, ale prece jenom do nasich podminech je Gripen vhodnejsi. F-16 je samoosobne velice rozmazlena masinka- Musi se udrzovat pri nejakych 20stupnich-tak ze kdyz Polaci nakoupily 50 F-16ctek tak musely vystavovat nove vytapene hangary-coz je financne i bojove vejice narocne. F-16 odstartuje pouze ze spevnene plochy a technicky na udrzbu je take narocna..Takovy Gripen po pristani je za 20 minut kompletne natankovany a vyzbrojeny pripraven k akci-to u F-16 je naprosto absurdni. Kdyz se Gripenu pokazi nejaka ,,picovinka'' v kokpitu tak se vymenuji cele suplicky a je to tedy rychlejsi a mene nakladne. Nejlepsi co bychom mohli kdy udelat by bylo nedavat pryc Migy 29 to byly stroje. 4SGT Thomas F-22 je takzvane mrtve dite podivej se na zacatku devadesatych let vyvinuli rusove Su27-ted uz ho jen modernizuji(proste nova avionika, zbrane atd.., ale drak zustava zachovan) Amici zacli kutit Raptora taky na zacatku 90let a co z toho . Ze ho maji ve vyzbroji?? Se vzpamatujte. A myslite si ze bude mit sirsi uplatneni-ani nahodou. Ted rusove na francouzske vystave predvedli novy zpusob odpalovani raket-Proste Sucharek si jen tak leti a na Sestou hodinu se mu povesi napr. F16 pilot v Sucharku Je ted s novou fintickou schopen si ho bez problemu zamerit a odpalit raketu vzad. Jo to u Americke masiny nenaleznete. Su 27 Je jedina masina, ktera ma tah motoru k vaze 1:1 muze proste letet vertikalne nahoru a v teto poloze se zastavit.A taky jde o to ze Americane bojuji pomoci prirucek U pilotu jinych zemi se rika-Chces sestrelit americkeho pilota, nastuduj si jeho leteckou prirucku. Piloti americke armady musi kazde rano recitovat veliteli cely uvodni clanek novin (tak ze hosici vztavaji o 3-4 hodiny drive aby se vse stihly naucit. A proc to?? Aby si trenovali pamet. Aby nemeli problem se naucit vsechny takticke postupy a manevry. A kdyz byly u nas americane na vymenem programu (bavim se o pilotech) tak se jich nasi piloti ptali ..Co by delali pri kontaktu ve vzduchu s Su 27-Okamzita odpoved bez rozmysleni-KATAPULTACE.

17.02.2004 pro Fire

sgt.Thomassgt.Thomas
Viděl jsem SU-37(s měnitelným vektorem tahu nahoru a dolů) v Paříži 97 za letu. SUPER!!! Takový obraty člověk ani nechápe, ale podle záběrů F-22 umí to samé(bodejď by ne, když má taky měnitelný vektor tahu) a mám dojem, že díky technologii stealth + avionika na tom bude líp. Co se týká gripenů. Asi nejsou špatný, ale ty problémy s létáním v noci tam byly, připustili to i Švédové, ale my máme dostat nové stroje, kterých se to(údajně) netýká.

17.02.2004 pro Petronikuse

sgt.Thomassgt.Thomas
Mi-28 je možná ve výzbroji, viděl jsem ho(jen na zemi-nelétali s ním)na Paris Air show v roce 97 a to zpracování je hrozný. Mohu porovnat s RH-66, ten tam byl v roce 99, taky jen na zemi. A nechápu, proč píšeš o berkutovi atd.? Máš pocit, že se dostane do sériové výroby? Amíci se možná serou s Raptorem 10 let, ale až přijde do operačního nasazení, bude tam dalších třeba 30 let. Podívej rusové, spousta typů, verzí, prototypů a co z toho. A tvoje prohlášení, že Amíci jsou v leteckém průmyslu pozadu za Ruskem? To myslíš vážně???!!! O technologii jaká je třeba v B-2 nebo F-117 si můžou rusáci nechat jen zdát!

17.02.2004

FireFire
Taky jsem viděl video kde na Apache letěla raketa typu Stinger a to co s tím udělal jsem neviděl nikde a nikdy.Nevypustil žádné světlice ale jen udělal zvedák a výkrut ale takovou rychlostí a mrštností že ho raketa minula takže pak nemůžete říkat že je to na ho... a tohle neudělal stroj ale člověk uvnitř.A s tím Mi24 by to asi neudělal protože neni tak mrštná díky nákladovému prostoru.

17.02.2004

FireFire
4Petronikus piti:Pokud vím tak USA má F-22 Raptor ve výzbroji už pěknou řádků let a zase tak špatná mašina to není...i kdayž je pravda že SU-27 je lepší a co hlavně je obratnější. A ještě k tomu sestřelenému apachy 1 náboj to nebyl,ale ten vrtulník to dostal do hlavního rotoru (a z toho většinou plyne jedna věc a to že neudrží výšku) tudíž pilot neměl šanci.A tuhle slabinu ať chceš či ne má každý vrtulník včetně Ka-50,Mi-.... atd. už se liší jen ve výbavě. A taky by mě zajímal váš názor ke koupi letounů do ČR. Já bych osobně bral ty Gripeny je to dobrý stroj za přijatelné podmínky.Veliké využítí.Různorodost výbavi.A tohle vše mluví pro něho.A ne nabízet nám F-16 když se jich každý zbavuje a jen mi je budeme zase kupovat a navíc už jsou staré.A ty keci že prý Gripen má problémy s letem v noci tak je kec.Protože pilot má většinou radar a tomu je jedno zda má noc nebo den a ještě navíc ma noční vidění.

17.02.2004

DephDeph
Thomas má recht. Jen Petroniku - jestli si tví známí myslí, že Hind je dělaný a ideální pro infiltraci, tak u letectva myjou tak leda hajzly. Kolik má 601. Mi24 k dispozici - 3? Já vycházím ze svých vlastních zkušeností (mimochodem můj brácha taky donedávna sloužil v Čáslavi, než ho převeleli do Budějic, bratranec přímo v Přerově u vrtulníkářů, strejda byl 2.náhradník za Remka) - ale mám svou hlavu, bo každý říká, že to jeho je nej, i kdyby to byl šrot!!! O tom prý sestřeleném Apačí se nebudu ani bavit. Tohle je debata o 601., tak se k nim můžem vrátit. p.s. před pár rokama jsem hrál v Bílovci tenis s holkou, co si v Reichu dělala licenci na Apache - škoda, že jsem tehdá uměl houby anglicky.....Někdy se sejdem v hospě a kdo dá víc kousků, toho názor je správný.

Novinky a slevy emailem